اما قبل از آن
رقص برگهای رها در باد را
با تو به تماشا می نشستم
قبل از آن
آخرین فنجان قهوه را با تو
می نوشیدم
و
لبخندت را برای آخرین بار
مردنم آسان بود اگر
تو بودی
و
پاییز بود
و
باران...
شاعر:لیلا.م
شاعر:لیلا.م
بیش فعالی یا همان ADHD یکی از شایع ترین اختلالاتی است که شمار قابل توجهی از کودکان به آن مبتلا هستد.
|
||
به منظور تغییر رفتار افراد یا هدایت رفتار آنها در مسیر مورد نظر از روشهایی استفاده میشود که شناخته شدهترین آنها فرآیند کنترل و تشویق است. همه با اصطلاح تشویق و پاداش آشنایی دارند و معمولا این دو ارتباط و پیوستگی نزدیکی با یکدیگر دارند، بطوری که یکی بدون دیگری معنایی نخواهد داشت.
در کل تشویق فرآیند پاداش دهی است به رفتار فرد ، یعنی برانگیختن شوق و علاقه مجدد او به انجام همان رفتار. این پاداش طیف وسیعی میتواند داشته باشد بطوری که از یک نگاه تحسین آمیز تا یک تشویق مالی بزرگ یا اهداء رتبه یا مقامی را شامل شود. در هر حال این فرآیند در زندگی انسان گستردگی دارد و عموم افراد آن را بکار میبرند، شاید بدون آن که با جنبههای مختلف آن یا کارکرد آن یا شیوههای صحیح اجرای آن آشنایی داشته باشند.
آنچه در ادامه می خوانید:
۱.کارکرد کنترل و تشویق
۲.ارتباط کنترل و تشویق
۳.کاربردها کنترل و تشویق
۴.شیوه های صحیح کنترل و تشویق
منبع:
بروز خشم در بچگی بیش از ترس تکرار میشود. زیرا اولا در محیط بچهها ، محرکهای خشمگین کننده بیش از محرکهای ترسآور وجود دارند. ثانیا در همان مراحل اولیه یاد میگیرند که خشم برای جلب توجه اطرافیان و ارضای تمایلات خود وسیله خوبی است. با بزرگ شدن بچه به شماره محرکهای خشم افزوده میشود. در صورتی که از شماره و تکرارش کاسته میشود. بین ترس و خشم و رابطه نزدیکی هست. گاهی میشود که کودک در یک آن ، خشمگین است و لحظه دیگر بیمزده و گاهی نیز بر اثر یک محرک و در یک زمان ، هر دو باهم میآیند. در محیطی که بچهها از محرکهای ترس بدورند، امکان دارد که شیوع خشم بیش از ترس باشد.
نگران خودم که نه
نگران تو
گرانبها ترین هستی آدم
اینروزها باید کسی باشد و التیام ببخشد این دنیای ملتهب را
اینروزها بیش از هر زمان دیگری ارزوی آمدنش در من جان یافته است.
خدایا ترسم را میدانی چیست
دستانم سمت توست
... مرا از هر گزندی حفظ کن
کاش خوابهایم تعبیر نشوند....
بید ایمانم سست شده است.
مولای من همان قدر بزرگ است
که ذهن مخالفانش کوچک..
سلامت روانی و بهره مند بودن از روح و روانی سالم خواسته ی بشر قرن ۲۱ است. انسانی که روحش را لابه لای تظاهرات و زرق و برق این قرن سیمانی گم کرده است.
اعتقاد به نیروی برتر و معبودی فراتر از این دنیای کوچک و تنگ شاید راهی برای رسیدن به آرامش این حلقه ی گم شده زندگی عصر کنونی باشد.
رابطه بین دین و سلامت در بسیاري از پژوهشها تأیید شده است.عوامل اجتماعی موثر بر بحران هویت دانشجویان دریافت که برخی از فاکتورهاي اجتماعی موثر بر بحران هویت عبارتند از: ضعف ارزشهاي مذهبی، ضعف ارزشهای فرهنگی و ضعف حرمت خود.
تحقیق پیش رو اطلاعات کاملتری را در اختیار شما قرار میدهد.
برای دانلود کامل کلیک کنید.
بخند کودک همسایه!
من اندوه هایی را دیدم
که سر پیچ همین خیابان
چشم انتظار بزرگسالی تو اند!
پ.ن:نمیگویی از کدام تباری که این چنین سبزی
که این چنین زلالی
که این چنین خورشید سرخ میشود از شرم وجودت؟
نمی گویی چرا قلبت هیچ گاه تیرگی را میزبان نمیشود؟
نمی گویی چرا این چنین دانه های دلت پیداست؟
چشمهایت زیبا تر از زبانت افشا میکنند خوبی ات را
اما خوب من
این ها بی ارزش ترین چیزهایی است که تو در وجودت یکجا گرد آورده ای
کمی سنگ باش
کمی دروغ بگو
کمی فقط کمی بد باش...
کمی آدمها را ...حساب کن
باور کن بد نیست
مرا ببخش که ناچارم تو را دعوت کنم به بد بودن.
کامپیوتر و اینترنت یکی از وسایل ارتباطی در عصر جدید است که توسط انسان بکار گرفته شده است. این وسیله باعث سرعت و دقت در کارها و گسترش ارتباطات شده است بگونهای که کره زمین را تبدیل به دهکده جهانی کرده است. با وجود این ، نفوذ و گسترش آن باعث بروز مشکلاتی در جوامع شده است. از این مشکلات میتوان به «کاهش روابط اجتماعی واقعی» و «وابستگی به اینترنت» اشاره کرد. این نوعی تناقض است که علیرغم استفاده از اینترنت در جهت برقراری «ارتباط فردی» این وسیله خود به «کاهش روابط» منجر میشود.
«نوع و کیفیت تعامل اجتماعی» که این وسیله ارتباطی فراهم میآورد، علت این تنافض است. اینترنت از اهمیت «مجاورت فیزیکی» (Physical Proximity) بوسیله بوجود آوردن شکل دیگری از شبکههای ارتباطی (ارتباط مجازی) کاسته و ارتباط بین فردی ضعیفی را بوجود میآورد. از طرف دیگر استفاده روز افزون از اینترنت منجر به شکل گیری و گستر شنوع دیگری از «وابستگی و اعتیاد» (Dependency and Addiction) شده است «وابستگی به اینترنت» به دلیل آنکه همانند اعتیاد به مواد مخدر «علائم ترک و مصرف» را دارا میباشد، منجر به طبقه بندی آن به عنوان یک اختلال شده است.
در ادامه ی مطلب می خوانید:
۱.تاریخچه
۲.ویژگی های بالینی وابستگی به اینترنت
۳.علائم وابستگی به اینترنت
۴.تشخیص وابستگی به اینترنت
۵.بروز علائم تحمل
۶.بروز علائم ترک
۷.علت شناسی وابستگی به اینترنت(علت کمی،علت کیفی)
برای کودکانی که سهم چشمهای زیبایشان از جهان فقر بود:
ز خوان رنگ رنگ جهانت ، گرسنه خواهم رفت
نخورده آب گوارا ، عطش به سینه خواهم رفتم
درین جهان که پر از های و هوی مردم بود
هزار سینه سخن را ، نگفته خواهم رفت
نبود اهل دلی تا که دست ما گیرد
از این سرای بی خبران ، بی بهانه خواهم رفت
چنان به بزم مردم دنیا غریبه بودم من
گمان کس نرود ، کز میانه خواهم رفت
عطش به باده یاری کسی فرو ننشاند
لبم به ساغر هجران ، نهاده خواهم رفت
به جان مادر گیتی که شب نخوابیدم
نهاده سر به بالش خیسم ، شبانه خواهم رفت
بداند آنکه مشق صبوری نصیب من فرمود
نوشته مشق خود و بی گلایه خواهم رفت
دلی که می شکند ، سهم سینه ی ما شد
غمین قصه خویشم ، به غصه خواهم رفت
چو در سکوت ، نهال وجود من می سوخت
نمانده هیزم عمرم ، فسانه خواهم رفت
مرا به میهمانی لبخند ، دعوتی نرسید
ندیده بارش مهری و تشنه خواهم رفت
ز حال خسته این دل ، کسی خبر نگرفت
نبوده پرتو روشن ، چو سایه خواهم رفت
کسی پرنده این دل به دانه شاد نکرد
گشوده قفل قفس را ، شبانه خواهم رفت
منم نواده آدم ، برون ز جنت عشق
چشیده طعم دوزخ دنیا ، به خانه خواهم رفت
مرا به میهمانی دنیا ، تو دعوتم کردی
اگر به گریه آمده بودم ، به گریه خواهم رفت
شاعر شعر مذکور: کیوان شاهبداغی(وبلاگ شعر: تو)
اختلال یادگیری، اختلالی عصب زیست شناختی است که از یک مشکل جدی در خواندن، حساب کردن و یا کلمهبندی نوشتن به وجود میآید که انتظار نمیرود به یک فرد عادی نسبت داده شود. یک اختلال یادگیری نه یک اختلال یادگیری است ونه به وسیله ی یک اختلال هیجانی ایجاد میشود. اگر درست ارزیابی نشود تأثیر بالقوهای روی عملکرد ناسازگارانهی فرد دارد و در حوزههای چندگانهی زندگی ضعف ایجاد مینماید.
هر کدام از ما معلمان شاید در کلاس درسمان با نمونه هایی از دانش آموزانی که دارای چنین اختلالی هستند روبرو شده ایم. دانش آموزی که قدرت خواندن عبارات و حتی کلمات را ندارد و اغلب حروف کلمات را در هم ادا میکند و حتی بعد از اصلاح کلمه توسط معلم باز توان تلفظ صحیح آن را ندارند.چنین دانش آموزانی از ساختن جمله های با مفهموم و توان صحبت کردن بدون تپق محرومند.
این دانش آموزان به احتمال زیاد گرفتار اختلال یادگیری(ناتوانی در کارکرد بخشهایی از مغز )هستند.
مقاله ی پیش رو اطلاعات مفیدی را در این رابطه و همچنین درمان چنین افرادی را به شما می آموزد.
برای دانلود مقاله روی تصویر زیر کلیک کنید.
منبع:http://www.prozhe.com
اردیبهشت تعلق تام دارد به تو
تو که حرم نفسهایت بهشت را به خاطر می آورد
حرف که میزنی نور می پراکنی بر ظلالت وجودمان
و نگاه تو آینه ای است که خدای را میتاباند بر ما
تو بتی که باید پرستیدت به رسم عهود جاهلیت هرچند جهل با نام تو در تضاد است.
نام تو قداست هر واژه ای را محو میکند ای خدای گونه بر زمین
۱۲ اردیبهشت روز معلم را به قبیله ی پاک معلمان تبریک میگویم.
پ.ن: معلمی با همه زیبایی هایش رنجی است سخت .راست میگویند معلم پیامبر است.
در این میانه ی شوم که ظلوم این قوم با جهول این نسل در آمیخته شده موسی باید بود
و ....
......حرفهایی که نباید زد و رنج هایی که باید زندانی سینه ات کنی!
قلم من روزی از شدت تورم دردهایی که در خود ریخته است دق خواهد کرد...
هوای چشمهای تو
مرا به گریه میکشد...
هوای دستهای تو...
خیال من نشسته در عزا
بیا که باورم شود
تمام فصلهای سال را
بدون تو عبور نمیکنم
بدون تو بهار نمیرسد به خانه ام
بیا که ساز من
بدون تو کوک نمیشود
...
۲۵ اسفند سالروز تولد بانو پروین اعتصامی است . به بهانه این روز تابلوی زیبایی را که معلم هنر مدرسه شبانه روزی پروین اعتصامی سرکار خانم احمدی سالها قبل نقاشی و به یادگار به مدرسه تقدیم کردند را قرار میدم.
مردم همیشه نقش خوش ما ستوده اند
هرگز دلیل را نتوان گفت ادعاست
پ.ن:این تابلو بنا به صلاحدید!! مسولین اداره آموزش و پرورش از دیوار مدرسه برداشته شد...و هم اکنون نزد من به امانت هست.
خلاصه:
نگرانی بیجا همیشه عامل مخربی برای
احساسات یک فرد است و ممکن است
تا حد مرگ افراد را رنج دهد،نگرانی توسط
افراد به خودشان بصورت خودآگاه یا نا
خودآگاه وارد می شود و آن ها را به تدریج
از پای در می آورد.افراد برای اینکه بتوانند یک زندگی خوب را آغاز کنند باید نگرانی
های بیهوده را از خود دور کنند و قدر آنچه را که دارند و بدست می آورند را بشناسند.
برای دانلود متن کامل مقاله روی تصویر زیر کلیک کنید.
منبع:http://www.prozhe.com